Kybele the Goddess

Genusbetraktelser och tankeventilation.

Let's just all be friends

Kategori: Allmänt

Jag åkte till London med en av mina närmaste kompisar för några helger sedan. Denna vän råkar vara av det manliga könet. Jag har pojkvän sen flera år tillbaka. Exempel på vad några bekanta kommenterat:

- Är han bög eller?
Mitt svar: tror inte det.
Kommentar: ja, för att kunna åka på resa med någon av det motsatta könet måste han ju vara homosexuell, annars skulle det inte finnas någon poäng i att åka någonstans med en tjej som man inte får ligga med.
 
- Vad konstig han är som åker på weekend ensam med dig utan att kunna få till det liksom.
Mitt svar: jag kommenterade det inte ens utan fortsatte visa bilder från resan. Ångrar att jag inte svarade detta: så du tycker inte att jag skulle ha nåt annat att erbjuda som skulle kunna göra det värt för honom att umgås med mig?
 
Jag blir så satans förbannad över detta. Det är inte första gången det händer. Han är en av mina närmaste vänner och jag hatar att folk inte kan se det och ifrågasätter hans läggning och intentioner. Jag hatar att man inte kan vara vän med någon av motsatt kön utan att det ska ifrågasättas. Och jag hatar att en av mina nära vänner sa till mig för några år sedan: "ja asså det finns ju ingen poäng i att vara kompis med en tjej om man intre tror att man ska få ligga med henne nån gång i framtiden." Jag blev så jäkla sårad av detta då jag såg honom som en av mina närmaste vänner. Jag hatar att jag förlorat manliga vänner pga att de skaffat flickvänner som inte vill att de ska umgås med en annan tjej för de tror att den enda relationen som kan existera mellan två heterosexuella av motsatt kön är sexuell. Jag hatar att när små bebisar av motsatt kön leker så ska det hållas på med "ååhh så söta de är tänk om de gifter sig när de blir stora!" osv osv osv. KAN INTE ALLA BARA FÅ VARA KOMPISAR MED VARANDRA FÖR I HELVETE!!!!!!!
 
Det var dagens rage. Blir lite gladare av att ÄNTLIGEN har Anita Sarkeesians första video om kvinnlig representation och så kallade tropes i tv-spel kommit ut, internationella kvinnodagen till ära! Här finns den: http://www.feministfrequency.com/  Riktigt bra video och jag ser fram emot att se fler! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: