Kybele the Goddess

Genusbetraktelser och tankeventilation.

Thank God For Hen

Kategori: Allmänt

I ett avsnitt av "Supersize vs superskinny" tar de upp ämnet anorexia hos män. Eftersom en stor majoritet av de som lider av sjukdomen är kvinnor så är majoriteten av informationen och behandlingen riktad till just kvinnor, vilket såklart är ett problem för männen som har anorexia. En man som startat en organisation som hjälper just män med anorexia sa ungefär att i all info om anorexia så benämndes den sjuka som "she" och inte "he" vilket han störde sig på eftersom det implikerar att den sjuke måste vara kvinna. Jag kunde inte hjälpa att tänka på alla gånger det står "he" i texter. I texter om doktorer, om advokater, mäklare, ja de flesta yrken i allmänhet, eller om man bara ska nämna random okänd person. Han är normen. Vet inte var jag vill komma med detta mer än att säga att jag stör mig. Om män med anorexia känner sig uteslutna för att den sjuke benämns "hon" så kan jag bara bli så arg för jag tänker att jag känner mig utesluten från ganska mycket pga alla benämns som "han". I min nuvarande kurslitteratur t.ex. är det bara "han" och "man" överallt, känner mig lite utanför yrket så att säga. Som att jag inte hör hemma eftersom ramen är att man ska vara man...

Kommentarer

  • Fröken Bella säger:

    Precis så är det. Och det börjar tidigt! Barnen på min förskola utgår från att alla djur som inte har ett uttalat kön är "killar". När jag undrar varför kan de inte förklara det.

    2013-02-11 | 22:46:04
    Bloggadress: http://frokenbella.se
  • Kybele säger:

    Ja men gud ja alla djur utan rosett i håret är ju såklart killar ;)

    2013-02-23 | 00:06:12
    Bloggadress: http://kybelethegoddess.blogg.se

Kommentera inlägget här: